Wednesday, July 17, 2013

Pantang Lepas Bersalin, Tugas suami..????

Seperkara lepas bersalin adalah menguruskan tembuni baby (kalau bahasa doktor plasenta kalau tak silap aku). Kalau orang Islam, menguruskan tembuni adalah satu kewajipan. Kena basuh dan di tanam. Tak taulah kalau untuk agama dan bangsa lain. Untuk aku, takde masalah untuk uruskan benda tu, tapi ada setengah orang tak sanggup, geli... 

Berborak dengan sorang brother masa tunggu wife bersalin hari tu, dah masuk anak ke-4, tak pernah teman wife bersalin & tak pernah uruskan tembuni tu. Pada aku satu kerugian, rugi nyer sebab tak cuba untuk cari pengalaman dan pelajaran baru. (Tu kan tembuni anak sendiri...)

Tembuni tu dibasuh dengan asam jawa, dan dibilas. Kemudian dibalut dengan kain putih dan dimasukkan ke dalam pasu tanah. (tu cara orang jawa la) Kalau zaman dulu, orang-orang tua suruh letak pensel (supaya pandai belajar), letak jarum (pandai jahit kononya)... kalau fikir balik baik letak laptop or tablet, boleh jadi pakar komputer, letak enjin kereta boleh jadi mekanik dah besar nnti. Tapi tu kepercayaan dulu la. Bukan nak perkecilkan adat orang-orang dulu, tapi adalah lebih baik kita ikut ajaran Islam yang sebenar. Sambil korek tanah tu, selawat2 la, doa2 moga anak yang lahir tu jadi manusia yang berguna untuk Agama, bangsa & negara hendak nyer.. Untuk kali ni, aku cuba basuh dengan air zam-zam... (ada balance gi umrah hari tu (nanti ada masa aku cerita pasal gi umrah)).. saja aku nak tengok kesan air zam-zam pada baby... moga ada ada kesan positif hendaknyer..
Plasenta in full version
Zoom in
Tali pusat yang dipotong
Habis dah bab tembuni....... 

Now masuk bab jaga orang dalam pantang pulak. Tersangat berhati2 nyer orang yang pantang ni. Untuk aku, aku kena cekap urus waktu, diri sendiri, diri org yang berpantang tu, dan keperluan & rutin harian. Kena kuat fizikal & mental tau. Untuk aku, aku akan siapkan mandi baby, mandi ibu pantang, memasak, basuh & lipat baju.. letih wooo....tu rutin yang wajib la...fuh!!! berpeluh ketiak beb.. Pantang kali ni, si ibu cuba menggunakan produk dari Amway... Nampak lengkap set tu, ada penghangat badan, herba penenang, herba mandian, teh herba, sapuan untuk perut & juga bengkong. Bukan promo, tapi nak cuba produk lain. Sebelum ni, si ibu guna Salindah.. Kali ni try Amway pulak.
Lelaki nak pakai pun boleh...hahaha...
Benda2 herba sangat membantu ibu yang dalam pantang, aku pun suka bau dia. Kalau nak cuba, silakan... Nasib baik lelaki ni takde pantang.. hahaha... Dan jangan lupa untuk berurut. Ni LAGI PENTING, sebab nak betulkan semula urat-urat badan, urat-urat kepala, sistem peranakan dan kesegaran. Alhamdulillah, kali ni dapat tukang urut yang sangat bagus, kategori nenek.. tua tapi berisi. Sampai mandikan baby pun dia buat. (standby duit je la) tapi rasa nyer tak mahal mana kalau nak dibanding dengan urut2 yang ada kawasan bandar. 
Tukang urut mandikan baby
Budak kecik yang kanan tu, tengah teori belajar mandikan baby..
 pasni turn dia plak mandikan..
Terima kasih sangat2 untuk nenek tukang urut yang tolong urus my wife n baby ni... Hanya Allah yang balas jasa mu...

No comments:

Post a Comment