Tuesday, July 23, 2013

Apa Tafsir Mimpi Aku Ni?

Suasana masa tu, aku berada di Mekah, cuaca masa tu panas terik dan aku dalam perjalanan ke Masjidil Haram untuk solat Jumaat. Tapi entah kenapa, perjalanan aku tu aku rasa sangat jauh. Aku terpaksa berjalan di atas konkrit-konkrit, besi-besi piling, wayar-wayar berselirat. 

Tengah berjalan, tetiba terperasan sorang kawan aku, dan aku cuba tegur dia, (dia masih hidup lagi).. tapi dia kata bukan dia. Rupanya jemaah dari Indonesia.. Terus aku sebut nama kawan aku tu, then terus menangis. Allahu Akbar, aku terus terbangun. Tengok jam tepat 2.30 pagi. Aku rasa mata aku berair, aku nangis dalam tidur. Apa makna nya..?

Mungkin kerana semalam (atau lusa) aku dengar pengumuman dari Dato' Jamil Khir Baharom kat tv kata, penginapan jemaah Malaysia jarak nyer bawah lingkungan 950 meter, ini maknanya hampir 1km... Allahu Akbar... sampai terbawa dalam mimpi pulak... 

Aku bukannya jemaah haji, tapi aku dapat rasakan betapa jauhnya untuk ke situ. Bayangkan golongan tua dan mereka yang ada masalah kesihatan... Lepas bangun dari tidur tu, terus aku buka tv, ada siaran langsung solat tarawih dari Masjidil Haram. Subhanallah.. Ramainya manusia.. Bila la dapat ke sana musim Ramadhan. Memang sangat ramai. Dah macam waktu musim Haji dah... 

No comments:

Post a Comment