Tuesday, July 16, 2013

Hadirnya Ramadhan Hadirnya "Dia"

Salam Ramadhan..

Hari ke-7 sudah kita berpuasa. Puasa tahun ni, aku sangat sibuk. Sibuk menanti kehadiran "Si Dia" selepas hampir 9 bulan menanti. Hmmm... lepas ni bertambah lagi ahli dalam "group" kami... 

Puasa pertama, lepas solat subuh, aku layan tidur. Sedar-sedar dah nak tengahari dah...jam 11.30 (lama tak buat perangai nih) hehehe... Lepas je basuh muka, my wife bagitau, perut dah mula sakit. Alamak...nak bersalin dah...terus mandi dan bersiap. Si kakak, terus hantar ke rumah pengasuh. Then terus berdesup ke Hospital Sultan Ismail Johor Bahru. 

Sampai hospital terus register n my wife terus masuk bilik saringan. Bab ni yang berdebar ni.. Time tu lebih kurang jam 2.30 petang. Lebih kurang pukul 4.40 petang, akak nurse panggil nama aku, "Isteri encik, dah nak bersalin, dah buka 5cm.... ish..!!! terus berdebar makin kencang. Nurse minta standby baju baby. Sampai giliran aku, nurse panggil masuk. Kena isi form untuk teman wife bersalin. (berani kan..) Sape yang ada peluang teman wife bersalin, pergilah temankan.

Masuk je labour room tu, my wife dah peluh-peluh, walaupun air-cond punya la kuat. Aku pulak rasa macam nak kencing, sejuk punya pasal. 5 minit je akan sakit-sakit. Aku tunggu sampai 5.50 petang tunggu baby nak keluar, tapi tak keluar. Lastly ckp dengan wife, nak keluar solat Asar kejap. Lepas solat, aku doa pada Allah moga dipermudahkan bersalin. Betul-betul minta nih..

Aku masuk balik labour room jam 6.05 petang, aku tengok, jarum air kat tangan wife dah terkeluar, so aku panggil nurse untuk minta dia betulkan, lepas je nurse tu betulkan, nurse tu kata nak check "jalan".. Tetiba dia terus jerit... "Ehh...!! dah nak keluar ni, terus dia jerit, terus 5,6 orang masuk dalam bilik tu, semua gabra.. ( time tu kelakar ada, berdebar pun ada) sebab nyer, tengok diorang pakai sarung tangan punya laju, buka barang2 operation punya la laju... hahaha...dan tepat 6.15 petang baby pun keluar. Alhamdulillah.. semuanya selamat. 

Untuk pertama kalinyer, aku mengazankan baby dalam keadaan masih berdarah lagi...Oh.. moment yang sangat indah...Percayalah.. menitik airmata ni.. Baby girl 2.7 kg, pada Ramadhan pertama..Alhamdulillah.. semuanya selamat. Baby juga sihat. Apa yang my wife takutkan iaitu kena "jahit" juga tak menjadi realiti. Dia bebas dari kena "jahit". hahaha... (Kena tanya dia la apa rahsia nyer)...

Petang tu aku cuma berbuka puasa dengan kurma je, air pun takde coz wife belum keluar dari labour room lagi. Yang ada cuma air selusuh, takkan aku nak minum air selusuh plak. Kang keluar plak benda lain... hehehehe.. aku pulak yang masuk bilik bersalin..hahaha..Ok la, kang sambung cerita lagi...
Pernah tengok benda ni? 


No comments:

Post a Comment