Monday, July 29, 2013

Jangan Hilang Fokus Tau...

Alhamdulillah…hari ni dah 20 Ramdhan, Sudah sampai kita di 10 malam terakhir Ramadhan. Bermula malam nanti, marilah kita menyemarakkan lagi malam-malam Ramadhan dengan beribadah kepada Allah. Seumpama kita berlumba lari 100 meter, kat starting point kita berlari dengan penuh tenang, cantik dan bertenaga, dan apabila hampir sampai ke garisan penamat, adakah kita mula pancit, tak bermaya, hilang tumpuan??? Ataupun.. kita terus konsisten, terus focus, terus bertenaga untuk menang sampai ke garisan penamat???? Alangkah ruginyer kan…dah nak hampir menang tapi datang pulak kelemahan-kelemahan yang tak sepatutnya.

Tu cuma perumpamaan lah… maksudnya kita dah masuk malam-malam yang Allah janjikan malam LAILATUL QODAR ni, kita kena rebut peluang tu. Ganjaran pahalanya bersamaan 1000 bulan (lebih kurang 83 tahun). Boleh ke kita beribadah sepanjang 83 tahun tu..??
Jangan lepaskan peluang ni… seluruh malaikat akan turun ke bumi, mendengar doa kita, ampunkan dosa kita, dan akan ditulis rezeki serta ajal kita untuk tahun-tahun akan datang. Jadi mohonlah betul-betul pada Allah. Dalam 1 hadith sahih yang bermaksud  “Lailatul Qodar itu berada pada 10 malam terakhir Ramadhan, carilah ia pada malam-malam yang ganjil seperti malam 21, 23, 25, 27 dan 29.”   

No comments:

Post a Comment