Tuesday, March 6, 2012

Sarawak-- Part 2

2nd Day @ Sarawak..

Alhamdulillah hillazi ahyana ba'dama amatana wailaihinn nusyur...(doa bangun tidur)

Pagi, bangun dan bersiap... Budak comel bangun tidur pun senang, takde mengaruk...so 2nd day ni kami akan berjalan...breakfast dulu kat cafe...budak comel breakfast honey star beb..!!! ha.. amek ko... duduk kampung, selera western pulak...hahaha...


Siap breakfast, terus dibawa ke Sarawak Cultural Village (SCV), (Kampung Budaya Sarawak)..SCV ni, berdekatan dengan Damai Beach. Berada di kaki gunung Santubong dan Sejinjang.. kat sini diperlihatkan rumah-rumah dan budaya etnik yang ada di Sarawak ni... 
signboard ke SCV
pintu masuk
Bayaran masuk RM60.00/seorang + passport antarabangsa untuk memasuki rumah-rumah etnik tu.. masuk je kena minta cop dari penjaga rumah tu.. (kalau takde orang jaga, cop sendiri je..) hahaha....


Sampai sana jam 1100, penjaga kaunter tiket kata, jam 1130 ada persembahan kat dewan auditorium, maknanya ada 1/2 jam lagi...so meround dan snap gambar la dulu...then terus menuju ke dewan auditorium, kawasan sekeliling cantik sebenarnya, berlatar-belakangkan gunung Santubong & Sejinjang yang serba kehijauan..amat bersesuaian bagi diri aku yang berjiwa seni.. chewah.. hahaha..

belakang tu gunung santubong
1130 start persembahan...best la..macam2 tarian yg dipersembahkan...

untung duduk "saf" depan.. hahaha...
ewah-ewah..
uit.. pegang parang la pulak... hulu parang tu, ada rambut orang tau...
i beleive i can fly
lompat si katak lompat
ni yg aku tak tahan der..boleh plak buat mimik muka dpn kamera aku..
sumpit
joget...
joget ramai-ramai
anak mat saleh tu pun nak joget...hehehe...
Overall, aku puashati dengan persembahan tarian ni.. siap ada pentomin masa scene menyumpit tu... hahaha.. lawak giler....persembahan selama 1 jam tu aku tak rasa 1 jam..macam 1/2 jam je... kira terhibur la hati beta nih.. best... dengan sound system yang baik...tahniah SCV...

Siap persembahan perut rasa lapar, macam biasa, aktiviti memenuhkan perut pulak.... kali ni makan nasi, manuk pangsuh, terbaik, mee kolok dan umai... pada aku, pangsuh dia sedap... manuk pangsuh adalah ayam + daun ubi + beberapa jenis daun lagi yang dimasak didalam buluh. Memang sedap....rasa nya mirip sup ayam..


umai ikan

manuk pangsuh
Lepas makan, terus meround setiap rumah yang ada... Semua rumah best, cuma aku lebih tertarik pada Rumah Orang Ulu & Rumah Melanau...Dia punya rumah memang tinggi giler.. Kalau ikut kat bandar, rasanyer rumah tu jenis rumah 3 atau 4 tingkat.. memang tinggi... Memang survival betul orang-orang etnik ni.. Pintu pun dibuat dari kulit kayu.. kagum aku...paling sempoi adalah rumah penan. Pada aku, rumah penan ni bukanlah rumah, tapi lebih pada pondok.. Kalau ikut explanation dari budak yang jaga pondok tu, orang penan ni biasanya akan berpindah randah untuk mencari makanan. Bila satu-satu tempat tu stock makanan dah habis, mereka akan pindah ke tempat lain. Dan...lebih mengagumkan lagi, orang penan ni adalah orang asli yang paling terer di hutan. Mampu menyumpit sejauh 100 meter dan mampu berlari dalam hutan mengalahkan orang sprinter.. pergh..!! memang terer... so aku tanya kat dia, "Nape tak minta orang penan sendiri yang jaga hut ni?" dia jawab, " Dulu kita pernah minta orang penan sendiri yang jaga pondok ni, tapi tak lama...Dia kalau nampak abang, dia akan lari, sebab dia ni etnik yang sangat pemalu dengan manusia luar." Budak yang jaga hut ni, bukan budak penan...
depan rumah cina..tp model tu melayu
rumah melayu
rumah melanau
baca sendiri signboard tu...
nak naik rumah melanau
pondok penan
yang ni aku lupa
ni pun aku lupa
aku lupa lagi, rumah ni aku tak dapat masuk, sebab tgh renovation...
Lepas siap meround setiap rumah, dengan peluh bagai..... so balik la.. Namun kenangan yang indah pada aku, berbaloi dengan bayaran masuk tu.. Then kami balik hotel semual untuk layankan budak comel mandi pool..
kembang pipi lepas tiup boya.. hahaha...
Malam nyer.. perut dah mula berbunyi, bukan lagu keroncong tapi dah lagu "enter sandman" beb... pekena lagi nasi ayam kat SCR tu... yang kelakar nyer, time tgh makan tu, tetiba waitress tu ambik kicap, dan sos nasi ayam yang ada depan aku, dia kata dah nak kemas... sampai hati betul... tahu la, kat Kuching ni kedai-kedai akan tutup awal, tapi tergamak pulak ko amek time aku tengah makan... takper la... nak buat macam mana....

Bersambung....

No comments:

Post a Comment