Sunday, February 5, 2012

Persefahaman Asas Perpaduan Ummah

Allahumma solli ala muhammad...wa 'ala ali saidina wamaulana muhammad... Biasa nyer, untuk hari minggu macam hari ni, adalah hari untuk bermalasan...tapi hari ni..aku begitu excited sekali... Jam 0500 aku dah bangun, mandi dan bersiap.. Pakai baju melayu baru warna merah "dunhill" lagi..(Kelass ko maria)... Hahaha.. Hari ni hari yang ditunggu.. Maulidul Rasul saw.. Persefahaman Asas Perpaduan Ummah... Tu la tema maulidul rasul tahun ni...kena ingat tu.. Kang ada sesiapa yang tanya boleh la jawab...

Hari ni, budak comel bangun tido pun tak mengarok... Kejut dia elok2, sambil berselawat... Cakap dengan dia " hari ni kita sambut maulidul rasul kat johor tau".., siap2 kan dia...buat air skit masuk dalam tarmos untuk minum kat sana.. Mana tau kalau lambat makan atau susah nak dapat minum...

Kami gerak jam 0700, sepanjang jalan clear.. Maklumlah hari minggu.. Orang x kerja.. Sampai Masjid Sultan Abu Bakar jam +-0820.. Orang belum ramai sangat. Maybe diorang tengah berarak dari Bukit Timbalan menuju ke masjid. Mama ryna n' budak comel duduk kat khemah yang disediakan diperkarangan masjid. Aku pulak terus masuk masjid.. Dalam masjid dah ramai orang.. Lebih kurang 30 minit, pasukan berarak sampai masjid, time tu aku dah standby nak snap gambar Tunku Mahkota Johor (TMJ) Tunku ISmail Ibrahim... Akhirnya dapat gak aku snap..dan dapat gak aku salam dengan TMJ.

Bermarhaban beramai-ramai dan dengar ceramah maulid. Dalam 1/2 jam pastu, dapat msg dari mama ryna, budak comel dah mengarok nak ayah dia.. So aku keluar... Time tu , aku tengok kat luar masjid dah ramai orang... lebih kurang jam 1000 aku tengok rupa nyer ada sebahagian hadirin yang dah makan dulu... Kureng asyem korang ... Hahaha.... Aku tengok mama ryna n' budak comel still ada kat khemah.. Tanya dia "Dah makan belum?".. Mama ryna kata "dah..!!!" lagi kurang asyem.... Rupa nyer dia lagi dah makan dulu...

Aku pulak, rasa nak makan gak, tapi memandangkan orang dah terlalu ramai, malas pulak nak bersesak-sesak semata-mata untuk makan, baik aku bagi laluan pada orang yang lebih "berhak". So kami pun bergerak balik memandangkan budak comel macam dah lepak.. Dalam perjalanan balik, mama ryna cerita satu kisah yang pada aku sangat menyentuh hati..

Mama ryna berbual dengan sorang makcik yang ada anak lelaki OKU yang berusia 18 tahun tapi hanya terbaring dalam stroller.. Makan pun bersuap sampai terdongak2 kepala budak lelaki tu... Makcik tu kata, tiap tahun dia datang sini (masjid) sambut maulidul rasul, budak tu yang ajak ( budak OKU tu) nak datang sini, nak tengok orang ramai berarak, bermarhaban... Terus tersentap dalam hati aku... Allahu Akbar... Budak yang macam tu pun faham erti sambutan maulidul rasul.. Dia x mampu cakap, tak mampu nak jalan sendiri, tak mampu nak makan sendiri tapi MAMPU MENGHAYATI SAMBUTAN MAULIDUL RASUL walaupun jasad tidak sempurna seperti kita... Rasa macam nak menitik airmata pun ada dengar cerita dari mama ryna tu... Jadi, alangkah malu nyer kita insan yang sempurna andai tidak punya rasa kasih dan sayang pada Rasulullah berbanding insan yang seperti tu ada jiwa kecintaan pada Rasulullah walaupun jasad serba kekurangan.. Nampak nyer...kisah budak OKU tu lebih memberi kesan pada aku berbanding ceramah ustaz kat masjid tu.. Kekadang kita juga belajar dari kehidupan orang lain yang serba kekurangan... Allahumma solli a'la muhammad wa'ala ali saidina wamaulana muhammad.. Salam Maulidul Rasul 1433..

No comments:

Post a Comment