Monday, February 20, 2012

Getok Keladi

"Mat Getok"...tu la gelaran aku masa aku kecik dulu...tapi sesetengah org je yang gelarkan aku macam tu..U all's tau getok tu? Hidup aku diperkenalkan dengan getok yang dibuat dari KELADI..tapi sekarang getok lebih popular dibuat dari ubi.. whatever la, tp yg penting aku lebih suka dengan GETOK KELADI.
Aku masih terngiang-ngiang rasa getok hasil tangan arwah mak...kalau dulu cakap je dengan mak, pasti mak yg buatkan...tapi, lepas mak dah takde..terpaksalah buat sendiri...(sedih ni..)
So.. aku recall semula cara-cara membuat getok ala mak aku... entri kali ni aku tunjukkan korang cara membuat getok keladi  versi chef Daus....

Sediakan bahan utama iaitu keladi Sarawak (2kg), kelapa parut  (kalau sebiji tu, parut sebelah je) & gula (secukup rasa).. dengan sukatan 2kg tu, boleh dimakan lebih 10 orang....
keladi sarawak
Kupas kulit keladi tu, basuh hingga bersih, potong keladi tu lebih kurang 4/5 cm panjang dan rebus sampai empuk..

kupas kulit nyer

kelapa 1/2 biji

air rebusan 1/2 je

Jangan lupa basuh then potong kecil

rebus hingga empuk

Apabila rasa keladi tu dah empuk, matikan api dan toskan airnya...pada aku tak payah nak tos sampai kering sangat sebab time nak tumbuk karang dah susah.....Kalau aku, aku akan masukkan semula keladi yang dah tos tu dalam periuk rebusan tadi...senang, tak payah nak basuh banyak benda...


Tumbuk dan lenyekkan hingga sebati...

Time tengah panas-panas tu, terus tumbuk dan lenyekkan bersama kelapa parut dan juga gula...gula ikut citarasa masing2 la... kalau nak manis, masuk lebih...

Kalau tumbuk tu dah rata, cari loyang untuk proses seterusnya..iaitu untuk ditekan supaya padat.. (proses ni sama macam proses buat nasi himpit)... dah siap tekan, biarkan hingga sejuk dan dihidang... senangkan nak  buat..



Getok ni boleh dimakan bila-bila dan di mana saja...tak kira tempat dan situasi. Maknanya boleh dimakan sambil duduk, berdiri, telentang mahupun time meniarap (ataupun time buat entri nih..) hahaha...

Sesiapa yang nak order getok ni, janganlah malu-malu... kalau malu, jangalah order-order...hahahah....

No comments:

Post a Comment