Friday, February 3, 2012

Maulidul Rasul saw 1433

Assalamualaikum... Alhamdulillah Allah Taala masih bagi aku nyawa untuk hidup kat dunia ni... Hmmm... Lama rasa nyer tak buat entri baru... Banyak yang nak di share kan... Tapi entah tak tahu kenapa macam tak de mood plak ( malas juga ada) hahahaha.... Untuk pertama kali nyer aku meng up date entri ni guna "buah hati" baru... Sebenarnya selama ni tak terfikir pun guna gajet baru ni... Tapi rezeki Allah Taala nak bagi, jadi bersyukur dengan rezeki yang diberikan oleh-Nya...

Tinggal 2 hari lagi untuk kita menyambut ulangtahun kelahiran junjungan besar Nabi Muhammad saw.. Tahun ni aku rasa macam meriah pulak untuk aku sambut maulidul rasul... Tak tahu kenapa.. Excited je rasa... Ahad ni 5 Februari 2012 aku akan pergi Masjid Sultan Abu Bakar sebab nak menyambut kat sana... Sambutan peringkat daerah Johor Bahru... Aku nak bawak family, dan maybe kakak aku nak ikut gak... Dia kata dia teringin nak makan dalam dulang... Macam jadi satu tradisi kat Johor ni, kalau sambut maulidul rasul, akan makan nasi beriani dalam dulang. Biasa nyer satu dulang akan makan berempat... Wah..best nyer moment tuh.. Kalau masa kecik-kecik dulu makan macam ni la yang jadi seronok sangat. Beratur panjang nak ambik nasi dalam dulang ni. Makan ramai-ramai dengan kawan. Kalau biasa nyer orang tua akan dengar ceramah, kami yang budak akan main kejar-kejar kat balai raya... Hahaha... Tapi dah besar panjang ni, takdelah nak main kejar-kejar lagi... "pancit" dah.. Hahaha...

Apapun, pada aku sambutan maulidul rasul ini adalah perlu diadakan... Walaupun kita tak dapat bersua dengan Nabi Muhammad, adalah lebih baik kalau kita mampu menyambut ulangtahun kelahiran Baginda... Bukanlah kita ingat Nabi Muhammad ni time maulidul rasul je, tapi ini adalah salah satu cara kita mengagungkan Baginda Muhammad saw.. Ada sesetengah golongan mengatakan sambut maulidul rasul ni adalah bidaah, tapi kita tengok pengisian sambutan ni. Selama aku hidup ni, ada perkara yang tidak baik ke semasa menyambut maulidul rasul ni? Ada joget lambak ke? Karaoke ntahapaapantah ke? Malahan kita berselawat lagi ada la... Kita memuji Rasulullah lagi... Hai entah lah, x faham la orang yang macam ni....

So aku cadangkan, sekiranya ada sambutan maulidul rasul berdekatan dengan rumah korang, join la sama... Meriahkan majlis tu... Tolong rewang ke... Tolong masak ke... Kopek bawang ke... Pasang khemah ke... Atau paling koman pun, datang makan then dengar ceramah.. Dapat kenyang dan dapat pahala sekali.. Hahahahaha.. (fikir makan je ek!) Jangan terus tak join.. Rugi.. So rebutlah peluang yang ada untuk mengeratkan silaturrahim sesama Islam dan semoga apa yang dilakukan terutamanya dalam menyambut maulidul rasul ni mendapat keberkatan dan rahmat dari Allah swt jua hendaknya.. amin....

No comments:

Post a Comment