Friday, January 13, 2012

Bilal Bin Rabah

Macam biasa, tiap hari ofis aku ada membudayakan al-Quran... Tapi hari ni tetiba hati ku rasa sayu dan hampir menitik airmata bila dengar tafsir ayat..

Cerita pasal Bilal Bin Rabah... korang kenal? Kita patut kenal dia dulu sebelum kita Aaron Aziz tau.. huhuhu (sorry Aaron)..hahaha.. Diceritakan tentang Bilal Bin Rabah ni, seorang hamba kepada tuan yang amat zalim. Apabila Bilal Bin Rabah ni masuk Islam, dia telah diseksa oleh tuannya... Dia dijemur di padang pasir yang panas, sambil tangannya diikat, kemudian dadanya dihempap batu besar...Dipaksa supaya kembali ke agama asal, namun bibirnya tetap mengukapkan "Ahad..Ahad..Ahad..." yang bermaksud "Allah yang satu...Allah yang satu.." Subhanallah...

Dia mempertahankan aqidahnya sampai kena seksa macam tu sekali.. Punya kuat iman nya pada Allah dan Rasul-Nya... Dia takde apa, yang dia ada hanya Allah.. Subhanallah.. Begitu mulia Bilal Bin Rabah ni mempertahankan aqidahnya.. Akhirnya Bilal Bin Rabah telah diselamatkan dan dibeli oleh Saidina Abu Bakar r.a.

Aku renung diri, adakah aku mampu "kuat" seperti Bilal Bin Rabah..?? Tebalkah iman ini untuk pertahan aqidah seperti Bilal Bin Rabah..??... Aku hanya mampu berdoa agar aku sentiasa bersama orang yang beriman dan sentiasa ditetapkan iman...


No comments:

Post a Comment