Friday, August 5, 2011

Buka Minda & Hati...

Malam tadi aku pegi tarawih agak jauh skit dari rumah, walaupun masjid selang 1 rumah aje, tapi hati ni teringat kat surau yang aku guna dari aku kecik sampai umur aku 19 tahun....lokasi lebih kurang 2km dari umah, ..solat Isyak kat masjid tp tarawih kat surau...naik basikal ko....huhuu~~Surau tu dari pattern lama, dinding dan lantai kayu, dan kini sudah berubah menjadi surau batu...siap air-cond lagi..tapi jemaah x semeriah aku kecik dulu... kalau dulu tarawih boleh dapat 3, 4 saf, malam tadi cuma dapat 1 1/2 je.. 1 saf depan (orang tua) 1/2 tu budak2... siap main lagi... mcm aku dulu tapi aku main kat luar la...x ganggu org lain nak tarawih..

Tapi aku sangat hormat pada imam surau ni...Imam ni dulu cikgu aku masa aku darjah 1, x habis lagi aku darjah 1, imam ni dah pencen jadi cikgu...Apa yang best adalah, time solat tarawih dia akan mengalunkan bacaan dengan begitu sedap dan bersemangat..hatta bacaan nyer surah2 pendek...namun bagi aku sungguh memikat hati...Tapi malam tadi dia x jadi imam, org lain yang jadi imam...namun dia tetap berjemaah bersama...mungkin usia semakin tua, dan aku pernah dengar, dia dah sakit beberapa kali....namun "perjuangan" dia dalam mengimarahkan surau tidak pernah luntur...

Habis solat tarawih, dia mengingatkan pada jemaah mengenai tarawih 21 rakaat... yang aku rasakan turut terkena pada batang hidung sendiri... Dia kata "Tarawih ni bukan sekadar solat sunat, tapi ini adalah ujian Allah pada kita, Jangan buat 8 rakaat kita terus keluar, tapi cuba usahakan buat sampai habis....kalau kita buat 8 ni, mcm kita sombong dengan Tuhan..." so dia memberikan contoh yang sangat mudah... "Contohnya dalam UPSR, PMR atau SPM...soalan ada 50 soalan, tapi kita cuma jawab 8 je....so agak2 la...8 tu betul semua ke?" at least kalau kita jawab 50 soalan, maybe boleh dapat jawab dengan betul lebih dari 8 markah...sama juga macam sunat tarawih ni....Ni la "peperiksaan" kita dalam bulan Ramadhan yang penuh barkat...Rebut peluang yang ada...." "bukan senang nak rebut keberkatan dalam bulan Ramadhan ni..."

Dah dengar macam tu, baru Terbuka Minda & Hati ni...betul la apa yang imam tu cakapkan...selama ni, aku kadang2 buat 8 rakaat, kadang2 buat 21...tapi lepas ni, aku akan cuba buat sampai habis... Berbaloi aku rasa kayuh basikal jauh-jauh malam tadi...terbayar penat kayuh sampai berpeluh2...Terima kasih imam....

No comments:

Post a Comment