Monday, April 26, 2010

Hati ini bersuara

25 April 2010 jam 1620..Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru, insan kerdil ini duduk berseorangan di hadapan Wad C sambil memerhatikan gelagat manusia yang sentiasa sibuk bergerak ke sana ke mari. Seminggu genap ku berulang alik ke HSA atas urusan bapa mertua yang mengalami sakit jantung. Doktor mengesahkan 2 saluran darah ke jantung telah tersumbat. Mungkin ujian dari Tuhan untuk kami sekeluarga. Kami redha dan kami pasrah. Syukur bapa mertua masih mampu tersenyum bersama kami.

Sedang asyik memerhati gelagat manusia yang sentiasa berjalan di hadapan mata, gegendang telinga ini terpana dengan suara hilaian anak kecil dalam dukungan bapanya. Mata ini terus terumpu pada mereka berdua. Terdengar suara anak kecil memanggil "ayah...ayah..ayah..." sambil ketawa riang. Di julang tinggi anak kecil itu, hilaian tawa keseronokan sambil memanggil "ayah...ayah...ayah.." Ahhh....alangkah seronok dan indahnya saat itu. Dijulang lagi anak itu setinggi mungkin, sambil disambut hilaian tawa anak kecil itu, juga kedengaran sekali lagi anak itu memanggil "ayah...ayah...ayah..." entah dimana kekuatan aku, bagai disentap hati ini, terus teringat arwah RIZQ MUHAMMAD NAUFAL, tanpa memperdulikan orang disekeliling, terus mengalir laju airmata ini. Ya Tuhan..aku rindu arwah NAUFAL. Seandainya NAUFAL ada bersama ayah ketika ini, akan ayah buat macam tu pada NAUFAL, ayah boleh buat lebih tinggi dari orang tu buat. NAUFAL boleh ketawa lagi kuat dari budak tu ketawa. Ayah boleh buat NAUFAL lagi seronok dari yang orang lain rasa.


Tapi NAUFAL dah tak ada. NAUFAL dah jauh dari ayah. NAUFAL dah jumpa Tuhan dulu sebelum ayah. Ayah teringin NAUFAL panggil ayah...macam budak tu panggil ayah dia. Ayah rindu NAUFAL. Ayah terima pemergian NAUFAL. Ayah terima ketentuan Tuhan. Itulah yang telah Tuhan takdirkan untuk kita berdua. Kita tak dapat berjumpa di dunia tapi ayah percaya satu hari nanti pasti kita akan berjumpa di 'dunia' sana.


Ku sapu airmata yang mengalir, ku tarik nafas dalam-dalam. NAUFAL.....ayah kena pergi tengok atok sakit. Kesian atok..dah seminggu dia sakit. Impian dalam mimpi bersama NAUFAL tadi terasa sungguh indah walaupun hanya seketika. Ayah kena teruskan hidup tanpa anak ayah. Ayah kena jaga mama, nenek, atok selagi ada upaya. Walau anak ayah tak ada, namun percayalah...AYAH SAYANG ANAK AYAH.

AL-FATIHAH BUAT MU RIZQ MUHAMMAD NAUFAL...

No comments:

Post a Comment