Saturday, April 17, 2010

Alhamdulillah..diberi hidup sehari lagi.

Alhamdulillah, diberi peluang menghirup nafas dan diberi umur sehari lagi hidup di dunia ini... Semalam telah berlalu, perancangan hari ini sudah ada namun semua dalam ketentuan Tuhan samada berlaku atau tidak, itu Allah punya kuasa. Kita sebagai hamba yang hidup di dunia ini perlu meneruskan kehidupan dan mengisi segenap ruang hidup ini dengan penuh bererti dan pastinya setiap amal perbuatan kita akan dinilai. Kitalah pelakunya, dan sentiasa ingat akan ada makhluk lain yang sentiasa memerhatikan kita tidak kira walau di mana.
Rezeki hari ini masih tidak tahu bagaimana bentuknya, apa rasanya, dari mana puncanya, banyak sikitnya..namun kita harus berusaha mencari agar kita dapat meneruskan hidup ini dengan tabah. Tidak pernah luput dalam benak fikiran bahawa agar sentiasa mencari rezeki yang halal bagi mengisi perut sendiri dan keluarga, jangan sesekali lupa perintah itu. Tidak mahu ku menanggung dosa hingga akhirat bahawa aku telah memberi diri dan keluarga dari punca yang tidak diredhai.. sentiasa ingat itu...ITU PERINTAH TUHAN. Itu jelas dan pasti.

Masa yang diberikan tatap sama, dunia terus berputar mengikut arahan-Nya, selama mana ia bergerak mengikut pangsinya, selama itulah kita dibenarkan hidup di dunia. Jadi..gunakan masa yang ada dengan baik. Usah kata, masa tidak cukup, tapi katalah bahawa kita yang tidak bijak mengatur perjalanan hidup kita kerana dek tidak cukup masa. Masa adalah masa, yang berubah hanya perjalanan hidup kita. Berikan firasat kemanisan hidup dengan berbakti kepada insan, makhluk dan alam yang terbentang di muka bumi ini. Tanpa berbuat apa-apa, maka tiada apa-apa yang mampu kita banggakan. Usah bicara amal ibadah, pastinya tidak sehebat nabi dan sahabatnya, namun terus berbakti mengikut kemampuan kita sendiri. Sikit atau banyak itu pandangan manusia, tapi keikhlasan di dalam hati HANYA TUHAN YANG MAMPU MENILAI. Kerana akhiran itu, bukan antara manusia sesama manusia semata-manusia, tapi yang lebih penting adalah antara KITA DENGAN PENCIPTA.

Ya Tuhan...terimalah segala amal ku. Amin...

No comments:

Post a Comment