Friday, April 16, 2010

Hidup adalah perjalanan

Alhamdulillah...sepanjang hidup pelbagai cabaran yang di hadapi...lumrah hidup ada "pasang dan surutnya". Sekejap kita di atas sekejap di bawah, kadangkala suka, kadangkala duka...silih berganti tiap satu. Namun apa yang paling penting, bagaimana kita melaluinya, dan mengambil pengajaran daripada itu. Yang baik jadikan pengajaran dan panduan yang buruk dijadikan sempadan. Usah biarkan pengalaman lalu meracuni fikiran kita. Bina kekuatan baru, belajar dari pengalaman, sentiasa kembali kepada agama kerana AGAMA ITU BERSIFAT KUAT.
Sejarah Islam telah melahirkan ramai insan yang kuat dari sudut lahiriah dan juga batiniah. Baginda Rasulullah s.a.w salah seorang yang berpegang pada Islam serta mengamalkannya dan seterusnya menampakkan bahawa baginda adalah individu yang sangat mulia, berhemah, istimewa, gigih, sabar dan sangat ramah dengan masyarakat sekelilingnyahinggakan menjadi tempat rujukan, luahan, jururunding yang sangat hebat. Ini kerana Baginda mengikut AGAMA YANG KUAT iaitu ISLAM.
Sifat Islam adalah mengajar mengEsakan Allah, menolak tuhan yang lain selain Allah, memandu manusia ke arah hidup yang lebih sejahtera, harmoni, saling mengasihi, hormat-menghormati, sejahtera...dan meninggalkan segala amalan yang membawa kerosakan diri dan masyarakat, justeru tidak hairanlah sesiapa yang mengamalkan ajaran Islam yang sebenar-benarnya, individu tersebut memiliki ciri insan yang sebenarnya. Jadi, cuba fahami, selami, amalkan Islam yang sebenarnya. Sentiasa berdamping dengan org2 yang alim ulama', berilmu dan yang sentiasa takut dengan Allah kerana orang yang takut dengan Allah adalah orang yang hampir dengan Tuhannya. Sentiasa jadikan al-Quran dan hadis sebagai panduan, dan jangan sesekali kita mentafsirkan al-Quran dengan pemahaman kita sendiri. Jangan ada perasaan sombong dan bangga diri kerana itu adalah permulaan bagi kejahatan yang lain. Nabi sendiri tidak membangga-bangga diri walaupun Baginda sendiri bertaraf nabi, inikan kita manusia biasa.
Selamat berjuang untuk semua. Wassalam....

No comments:

Post a Comment