Wednesday, September 19, 2012

DUIT vs PRINSIP

Cakap pasal duit, kadang-kadang orang yang berkopiah, yang berjubah pun boleh kalah. Walau tak semua macam tu, pasti ada manusia yang macam tu.

 vs

Malam minggu hari tu, terserempak dengan seorang kawan lama sekolah rendah dulu. Memang lama bebenor tak jumpa dia. Masa sekolah rendah dulu, dia ni selalu jadi bahan buli "kita orang". Hahaha... (sori la sebab time tu aku belum akil baligh lagi)... tapi dia ni tergolong dikalangan budak2 pandai. (selalu macam tu tau...benci) hahaha...

Dia sekarang dah balik kampung, lama dia merantau kat kL tu. Dia ni kerja grafik designer, buat2 iklan, banner, kalender dan segala bagai jenis2 editing n printing. Walaupun dia ni qualified account, tapi dia ni sangat minat dalam grafik design, so dia beralih arah pada bidang tu. So rezeki dia pun kat situ la. 

Hampir 2 jam aku berborak, aku rasa dekat 8 batang dia "meron" depan aku. Aku mula la rasa tak selesa...tapi disebabkan topik yang kami borakkan tu ada kaitan dengan kehidupan, agama dan juga prinsip, aku rasa aku mampu tahan asap dia tu. Berambut kerinting panjang dan diikat, aku ingat aku akan borak2 dengan dia pasal lagu atau artis2 rock...tapi sikit pun tak "tercuit" topik tu. 

Aku tertarik pada 1 cerita dia... "Pernah dulu aku dapat tender dari satu Baitulmal kat kL tu untuk aku buat kalender, dan aku letak harga yang paling rendah, aku ingat aku letak lowest price tender tu untuk tolong baitulmal dan cukup untuk pendapatan aku, lepas je aku confirm dapat tender tu, terus ada satu brother yang kerja kat Baitulmal tu jumpa aku, minta 20 sen setiap cetakan yang dibuat. Terkejut aku!!!! Aku fikir balik, ni duit baitulmal, duit org Islam untuk asnaf...tetiba plak ada makhluk macam ni, minta duit sesuka hati. Apa tak cukup ke duit gaji dia ni. Terus aku cakap kat dia, "Takpe la bro... saya tak dapat tender ni pun takpe la, saya ni dah la banyak dosa kecik, sekarang nak suruh saya buat dosa besar plak"... terkedu mamat tu". 

Bila dia cerita benda tu kat aku, aku rasa suka...Masih ada lagi kawan aku yang macam ni. Dressing tak mencerminkan apa yang ada dalam hati. Alhamdulillah... Banyak perkara yang menarik minat aku pada cerita dia malam tu.

No comments:

Post a Comment