Wednesday, July 15, 2015

BENDA YANG BAIK AKAN DIKENANG

Salam Ramdhan..

Hari ni hari ke-28 Ramadhan. Kalau ikut perkiraan tahun ni kita berpuasa selama 29 hari. Makna nyer tinggal esok sahaja untuk kita berpuasa. Ramadhan akan meninggalkan kita untuk sementara waktu. Adakah kita akan bertemu lagi pada Ramadhan yang akan datang. Wallahua'lam.. Hanya Allah sahaja yang tahu. Namun, perlulah kita berdoa, agar amalan yang kita lakukan sepanjang Ramadhan kali ini diterima Allah dan diberikan ganjaran oleh-Nya.

Petang semalam, lepas prepare juadah berbuka puasa, ambil masa sekejap menziarahi pusara mak dan anak 'lanang' aku. Yang menjadikan aku terpanggil ke sana sebab, pagi tadi ada kematian kat kampung, tapi tak berkesempatan untuk sama mengiringi jenazah hingga ke tanah perkuburan. 

Arwah yang aku ziarah pagi tadi, terlibat dengan kemalangan jalanraya semalam. Mula-mula aku tak dapat bayangkan wajah arwah tu.. tapi lepas borak-borak dan tanya-tanya orang, rupanya arwah ni aku kenal sangat. Dan aku perasan, arwah rajin datang ke masjid semenjak dua menjak ni, kira sebulan sebelum puasa dan dalam bulan puasa ni dah beberapa kali aku jumpa dia. Sebelum ni aku cuma senyum dan bertegur sape mcm tu je dengan arwah, tapi tak pulak bertanya nama. Orang nyer hensem, ala mamak, baik dan suka senyum bila jumpa aku. 

Tapi apa yang aku perasan pada arwah adalah pada hari Jumaat yang lepas (3hb April 2015). Apabila Imam 1, minta aku ganti dia untuk naik mimbar baca khutbah, masa aku baca khutbah tu, aku dapat perhatikan arwah ni pandang dan tenung lama pada aku. Kalau orang lain, tengok sekejap-sekejap aje. Tapi dia pandang aku lama sekali.. Mungkin itu kenangan yang dia nak tinggalkan kat aku...

Untuk arwah mak dan anak lanang aku... Macam biasa budak 2 orang yang kepoh ni, suka datang main kat kubur. Aufa dah lancar baca fatihah. So kalau baca fatihah, dia akan join sekali.Untuk abdah plak, suka korak-korek tanah atas kubur tu. (Hishh... budak ni)
2 beradik tu tgh main goyang2kan batu nisan

Anak lanang aku 
"Mak... rindu mak.. isk..isk..isk.."
main pokok atas kubur abang naufal
Suka la tu dapat main
Tengah bersihkan kubur nenek

No comments:

Post a Comment