Sunday, June 21, 2015

MANA LEBIH BANYAK, AMALAN? vs BERBUKA?

Assalamualaikum...

Ibu-ibu, bapak-bapak, sodara-sodara.. 



Alhamdulillah.. Allah berikan aku peluang untuk bertemu sekali lagi dengan bulan Ramadhan kali ini. Ramadhan bagi tahun 1436 Hijrah bersamaan 2015 Masihi. Syukur sangat-sangat. Ini bermakna Allah masih berikan aku peluang untuk aku menambah amal ibadah, lebih mendekatkan diri kepada-Nya, dan juga diberi kesempatan untuk bertaubat akan segala dosa-dosa yang lalu. Alhamdulillah..

Hari ini hari ke-4 Ramadhan. Sudah 3 hari bercuti start hari Khamis (18 Jun 2015). Johorean cuti umum Khamis 18 tu sebab Johor mengambil 1st Ramadhan sebagai cuti umum. Disambung pula dengan cuti hujung minggu Jumaat dan Sabtu. So hari ni dah naik bekerja semula... Ok lah.. Kalau tak, pukul 10.00 pagi baru bangun beb.. Gila lah.. lama tak buat pe'el ngarut bangun-bangun lambat ni. 

Semoga Ramadhan kali ini, adalah lebih baik dari tahun-tahun yang sudah. Tahun ni aku takde aim apa, cuma akan ikut flow kekuatan aku dalam beribadah. Tahun ni juga, tanggungjawab aku dibulan ramadhan semakin bertambah. Dah tak boleh nak ponteng-ponteng tarawih. Bukanlah sebelum ni aku saja-saja nak ponteng, tapi macam tahun-tahun yang sudah, aku lebih banyak buat 8 rakaat berbanding dengan 21 rakaat. Aku terpanggil untuk laksanakan tarawih ini dengan lebih baik dan sempurna. Ye  lah.. dengan umur dah masuk 3 series ni, takkan amal ibadah macam zaman budak-budak dulu. Malulah kan... so cuba upgrade la 'performance' tu agar nampak lebih matured gitu. 



Terbaca dalam fb aritu, seorang sahabat nabi menangis-nangis semasa hendak berbuka puasa.. antara kata-katanya yang menjadi kesedaran pada aku...

"Sungguh banyak sekali juadah berbuka ini, tapi ibadah aku tidak banyak, sedangkan Rasulullah berbukanya sangat sedkit, tetapi amalannya sungguh banyak"

Allahu Akbar..!!! Sungguh menusuk beb!! tepat pada sasaran.. Aku sangat terasa... Korang terasa tak!!??

No comments:

Post a Comment