Thursday, April 2, 2015

DARI BR1M DIA DATANG, KEPADA GST DIA PERGI

Hahahaha.. 

Ekonomi negara bukan di bawah bidang kuasa aku... namun sebagai rakyat biasa yang lahir tumpahnya darahku di bumi Malaysia yang aku cintai ini juga turut menyumbang kepada ekonomi negara. Jangan tanya berapa ringgit yang keluar poket aku untuk bayar cukai dalam negara, tapi yang penting aku juga membayar cukai yang ada dalam negara ini. 

Secara peribadinya, aku tak sokong GST 6% yang diarahkan oleh kerajaan. Terus terang cakap ni. Biarlah orang nak hentam aku ke.. nak ejek aku ke.. nak kata bodoh ke.. tapi aku tetap tidak setuju. Dan paling menyakitkan hati adalah ada pak menteri yang sanggup keluar statement yang kata cukai GST ini tidak membebankan rakyat. BETUL KE..!!?? Tolonglah rakyat yang tidak berkemampuan. Kalau ada yang kata, "kan dah ada bantuan BR1M..!!! tu kerajaan dah tolong lah...",  Itu tidak aku nafikan, namun bantuan BR1M itu tidak tepat pada 'sasaran'.  Ada saksi kata, masa pengambilan BR1M yang pertama dulu, yang datang ambik BR1M tu siap datang naik Toyota Alphard, Vios dan lain2 kereta mewah. Jadi bagaimanakah ketelusan bantuan tu...


VS










Suara 'kecil' aku ni tiada mendatangkan apa makna. Namun ini adalah rintihan rakyat marhaen yang datangnya bukan dari golongan bangsawan atau anak-anak pak menteri. 'Survival' hidup mesti diteruskan. Setuju atau tidak setuju, aku kena telan walaupun pahit. Moga 'pahit' itu menjadi 'turning point' untuk aku berubah ke arah yang lebih positif untuk lebih rajin berusaha bagi memantapkan ekonomi keluarga agar isteri dan anak-anak aku tidak mati dek tak makan. 

Terima kasih Allah kerana aku tinggal di Malaysia yang aman...

No comments:

Post a Comment